کلینیک فوق تخصصی حنجره، بیماری های صدا و اختلالات بلع
خوش آمدید

به وبسایت دکتر پیمان دبیرمقدم، متخصص گوش، گلو، بینی و جراح سر و گردن و فلوشیپ فوق تخصص بیماری های حنجره ( لارنگولوژیست ) خوش آمدید.  در اینجا سعی می شود تا در مورد بیماری های حنجره و روش های مرافبت از آن اطلاعات علمی و به روز ارائه شود.

حنجره ارگان تولید صدا است که در جلو گردن قرار می گیرد. علاوه بر تولید صدا، حنجره چندین عملکرد مهم دیگر هم در بدن به عهده دارد یعنی در عملکرد بلع و تنفس هم نقش کلیدی بازی می کند.

تارهای صوتی یا طناب های صوتی Vocal Folds که نقش اساسی را در تولید صدا دارند در ناحیه حنجره قرار می گیرند. هنگام تولید صدا تار های صوتی بسته می شوند و عبور هوا از بین تار های صوتی بسته سبب ارتعاش آنها و تولید صدا می شود. ( گالری را ببینید )

هنگام انجام عمل بلع، حنجره بسته می شود و به این صورت از ورود غذا و مایعات به دستگاه تنفس جلوگیری می کند. این عملکرد حنجره برای حفظ حیات ضروری است و اختلال آن که به عنوان آسپیراسیون Aspiration نامیده می شود می تواند مشکلات جدی مانند عفونت های ریوی به وجود آورد.

بلع

حنجره در روند تنفس هم نقش اساسی دارد، هوا هنگام ورود به ریه از حنجره عبور می کند بنابراین بعضی از بیماری های حنجره مانند تومور های وسیع یا فلج دو طرفه طناب های صوتی موجب تنگی نفس شوند.

بیماری های حنجره علائم متنوعی ایجاد می کند. شایعترین علامت مشکل در حنجره، گرفتگی صدا است. در واقع هر گونه آسیب به تار های صوتی ممکن است باعث گرفتگی صدا شود مانند فریاد زدن ( که موجب ورم طناب های صوتی می شود) یا عفونت های ویروسی خفیف مانند سرما خوردگی. بنا براین گرفتگی صدا همیشه نشانه بیماری جدی نیست ولی اگر بیش از دو هفته طول بکشد حتما باید توسط متخصص حنجره بررسی شود.

سایر علائم بیماری های حنجره عبارتند از تنگی نفس، اشکال در بلع یا بلع دشوار، درد هنگام بلع، گلودرد، احساس فشار در گلو، احساس درد یا خستگی هنگام صحبت، احساس جسم خارجی در گلو یا گیر کردن غذا. در سایر قسمت های این سایت در مورد بیماری های حنجره صحبت شده است.

مراقبت از حنجره به ویژه برای کسانی که به صورت حرفه ای از صدا استفاده می کنند ضروری است. در واقع هنگام تولید صدا و صحبت تار های صوتی مداوم به هم برخورد می کنند و در معرض فرسایش دائم هستند. در بخش بهداشت صوتی توصیه هایی آورده شده است که رعایت آنها موجب سلامت حنجره می شود.